Ara que ja estic gairebé al final de les pràctiques, i veig com a què de saturades anem amb les hores que tenim per fer orientació, i la de casos que ens queden, és quan més m'adono que les hores que es dónen per fer orientació acadèmica i professional al centre són molt poques.
Una altra de les coses de les que mica en mica em vaig fent més conscient és que hi ha una mica de limitació en quant a intervenció en forma de grup - classe, ja que no disposem de gaires hores, i les hores de tutoria també serveixen per fer tallers, i altres coses. Per tant, molts cops, quan s'ha de fer una cosa d'orientació qui la posa en pràctica és la tutora del grup-classe, però amb certes "limitacions", ja que no tenen tota la informació que un orientador/a té, a més, que no és tasca que els correspongui a ells.
Hem de ser conscients que depenent del curs escolar hi ha més demanda o n'hi ha menys, però tot i així, crec que 8 hores per un centre d'una línia d'una ràtio de 25-27 alumnes per grup a ESO no és suficient.
Què en penseu?
Tens tota la raó, no són suficients hores, però ja veus que és el que hi ha al món real i hem de ser capaços de desenvolupar estratègies per copsar aquesta situació i intentar motivar el canvi d'alguna manera.
ResponEliminaTotalment d’acord amb el que comentes. En el centre on realitzo les pràctiques passa el mateix, que no són suficients hores i moltes d’aquestes que es realitzen a les hores de tutoria les ha de fer la tutora del grup-classe.
ResponEliminaD’altra banda, volia compartir amb tu que, aquest any en el meu centre de pràctiques s’han realitzat xarrades fora de l’horari escolar, durant tres tardes. Les xarrades les donava la meva tutora de pràctiques, amb la col·laboració de diferents persones voluntàries que venien a explicar la seva experiència universitària, en cicles formatius i l’experiència laboral.
Dilluns es va dedicar a l’àmbit social, dimarts al sanitari i dimecres al tecnològic.
A més d’acompanyar a la meva tutora de practiques organitzant i introduint les xarrades, vaig ser una de les persones voluntàries explicant la meva experiència en un cicle de grau superior que vaig cursar, el meu pas per la universitat cursant magisteri i la experiència que estic vivint a la UOC.
La assistència no era en cap cas obligatòria, però van acudir molts alumnes, de tercer i quart d’ESO, i de 1èr i 2on de batxillerat.
Crec que van ser unes sessions molt profitoses, ja que van estar molt atents i van preguntar diferents dubtes.
Tens tota la raó, lamentablement a les escoles, hi ha sobresaturació del personal i no es té en compte la realitat dels nens ni el seu benefici, suposo que tot plegat és un tema econòmic, però caldria mirar en primer lloc pel benestar dels sistemes educatius i dels nens.
ResponEliminaHas donat en el clau.
ResponEliminaLa nostra tasca d'orientador per a les intervencions grupals sempre, sempre està condicionada. La resta de professorat té un horari assignat per a la impartició de la seva matèria, però nosaltres no. Hem d'anar pactant en quins moments podem accedir al grup per fer les nostres intervencions, i la tutoria que suposadament podria ser una bona opció, de vegades, com bé dius, età "ocupada" per altres actuacions de programes externs o també interns del centre.
Per això és bo fer una bona programació de l'orientació acadèmica i professional (POAP) consensuada i amb la supervisió de l'equip directiu, d'aquesta forma el calendari d'actuacions es possible portar-ho a terme.