ORIENTACIÓ ACADÈMICA I PROFESSIONAL
DESCRIPCIÓ DEL TEMA: El que es farà en
aquest projecte,és er un anàlisi detingut del que és el POAP actualment, ja que
hem detectat una mancança en quant a d’activitats d’orientació acadèmica i
professional en el primer cicle d’ESO, sobretot, i per tant el que es vol fer
és una proposta i millora d’intervenció i al 2n cicle si creiem que és
necessari.
La finalitat que
perseguim és que els alumnes tinguin més informació sobre el camp de l’educació
i els camps professionals existents, i conèixer el camí a escollir per
aconseguir els objectius que es proposin, professionalment parlant.
SUPÒSITS TEÒRICS: Al llarg de la vida, les persones, inevitablement, hem de prendre
decisions, que no totes tenen la mateixa importància i no són igual de fàcil o
difícil de prendre, ja que depèn de molts factors.
L’orientació professional el que fa és facilitar els recursos i estratègies
per així ajudar als individus a prendre decisions en cada etapa de la seva
vida. La figura de l’orientador professional facilita la presa de decisions
meditada i amb responsabilitat i és una figura essencial dins l’àmbit de
l’Orientació Acadèmica i Professional.
En el món educatiu sabem que és molt important portar a terme una
intervenció directa, però a més a més cal una intervenció planificada,
elaborada, contextualitzada i multifactorial, on hi conflueixen diversos
elements.
El concepte d’orientació va lligat a un procés global en el que s’inclouen
diferent elements.
En aquest cas
partirem de l’enfocament interaccionista:
segons Repetto (2002:198) està relacionat amb el caràcter ecològic - aquestes
defensen que la major part de les variables de les conductes humanes
s’expliquen per la interacció entre les variables personals i ambientals, sent,
objecte de l’orientació no només el subjecte sinó també el seu context - de
l’orientació derivat de la perspectiva interaccionista que assumeix la
transacció entre les variables individuals i ambientals, físiques o socials,
oferint una complexa explicació a les variacions de la conducta humana.
Aquesta teoria
proporciona la base per a la intervenció dels orientadors alhora que es
considera la més potent de les teories per explicar la variació entre la
persona i la situació. L’ambient cultural desenvolupat per les persones i com es desenvolupen per la
influència d’aquest ambient cultural i físic. I, com les persones i l’ambient
interactuen constantment els uns amb els altres.
L’orientació
acadèmica és un procés d’ajuda a l’estudiant per a què sigui capaç de resoldre
els problemes que planteja la vida acadèmica i va dirigit a què l’estudiant, al
llarg del seu recorregut formatiu, realitzi les eleccions acadèmiques d’acord
amb els seus interessos, capacitats i la seva situació personal. És un procés
d’ajuda per facilitar l’adaptació i el desenvolupament personal, dedicat a
l’estudi del disseny, execució i avaluació dels programes d’intervenció
dirigits al desenvolupament integral de la persona - Bisquerra (1998);
L’orientació
professional és un procés continu de suport a les persones, amb l’objectiu de
què elaborin i duguin a la pràctica el seu projecte personal i professional. En
aquest procés, podran esbrinar quines són les seves aspiracions i les seves
competències, mitjançant la informació i el consell sobre les realitats del món
laboral, l’evolució del oficis i les professions del mercat laboral i de les
realitatseconòmiques, com també de l’oferta de formació, fomentant la reflexió
i l’actuació sobre aquestes realitats (Organitzacions
Sindicals Europees - CES i patronals Europees- UNICE).
RAONS DE LA TRIA,
INTERÈS I PROSPECTIVA: El motiu de la tria
és que revisant una mica el POAP a principi de curs amb l’orientadora vam veure
que hi ha molta intervenció sobre l’orientació acadèmica i professional cap al
segon cicle d’ESO, i sobretot a 4t, però al primer cicle hi ha poca cosa.
El que hem valorat
és que quan arriben a tercer i quart d’ESO, estan una mica desinformats sobre
els passos a seguir tant acadèmicament, com professionalment, ja que a dia
d’avui quan fas la tria d’assignatures per 3r i 4t, ja t’estàs decantant cap a
una branca o cap a una altra, i per tant ja prens decisions sobre el teu futur
més proper però ja també pensant a llarg plaç.
Es preveu que el
projecte que portaré a terme sigui una millora real pel centre, i que tota la
feina realitzada es porti a terme els següents cursos. Per tant és una millora
aplicable, i que serà aplicada de forma continuada un cop acabat el projecte.
OBJECTIUS:
Els objectius que hem proposo assolir són els següents:
● Desenvolupar la capacitat de prendre decisions.
● Intervenció sobre orientació acadèmica i professional, sobretot, al primer
cicle d’ESO.
● Que els infants de 1r i 2n d’ESO
arribin a 3r d’ESO amb més informació.
● Reconèixer els àmbits professionals actuals del mercat laboral i algunes de
les professionals que més desconegudes per tota la població.
Hem proposo aquests objectius perquè, com ja he comentat abans, la
intervenció està molt enfocada al segon cicle i considero que és molt important
començar-la ja a 1r d’ESO per així arribar a tercer d’ESO amb més informació i
idees.
El resultat final d’aquest procés serà la millora del POAP de l’escola, i
conseqüentment, el PAT. I per tant, la millora del procés i la intervenció
d’orientació educativa i professional de l’etapa de secundaria.
SUBJECTES: La intervenció que es portarà a terme afectarà a tota l’etapa d’ESO en
general, però es plantejarà un intervenció més intensa durant el primer cicle.
Per tant, es mantindrà l’activitat que es fa al segon cicle, i es plantejarà de
nou la intervenció a 1r i 2n d’ESO.
Per tant, la intervenció psicopedagògica serà a tot l’alumnat d’ESO, i
concretament a nivell d’aula, però també de centre i d’equip d’orientació, ja
que és intervenció directa amb alumnes però millora del pla d’orientació
acadèmica i professional del centre.
El lloc i/o la funció professional des del qual es fa la tasca
d’assessorament és des del Departament d’Orientació, i, concretament,
l’Orientadora d’ESO del centre escolar.
A les dimensions i variables d’anàlisi de la pràctica educativa rellevants
per a les tasques d’intervenció psicopedagògica implicades en el projecte que
portarem a terme són a l’orientació acadèmica i professional i les activitats
que es faran són per conèixer, valorar i millorar aquesta acció educativa que
es fa des del Departament d’Orientació i per part de l’Orientadora d’ESO.
BIBLIOGRAFIA
-
Guia del Pràcticum.
-
Material de
Pràcticum: La pràctica psicopedagògica en educació formal (volum I).
-
Material de
Pràcticum: La pràctica psicopedagògica en educació no formal (volum II).
-
Atenció del
consultor de l’assignatura Pràcticum II de psicopedagogia.
-
Atenció de la tutora
del centre de Pràctiques.
Em sembla una proposta de treball molt interessant, tot i que la meva intervenció esta centrada en l'etapa de maternal, crec que una de les grans problemàtiques amb les que es troben els joves es no saber que escolar ( la por a equivocar-se) i per tant la revisión del POAP al teu centre de ben segur que serà molt útil
ResponElimina