dimarts, 24 de març del 2015

PLA DE TREBALL

BLOC 1

  ORIENTACIÓ ACADÈMICA I PROFESSIONAL


DESCRIPCIÓ DEL TEMA: El que es farà en aquest projecte,és er un anàlisi detingut del que és el POAP actualment, ja que hem detectat una mancança en quant a d’activitats d’orientació acadèmica i professional en el primer cicle d’ESO, sobretot, i per tant el que es vol fer és una proposta i millora d’intervenció i al 2n cicle si creiem que és necessari.

La finalitat que perseguim és que els alumnes tinguin més informació sobre el camp de l’educació i els camps professionals existents, i conèixer el camí a escollir per aconseguir els objectius que es proposin, professionalment parlant.


SUPÒSITS TEÒRICS: Al llarg de la vida, les persones, inevitablement, hem de prendre decisions, que no totes tenen la mateixa importància i no són igual de fàcil o difícil de prendre, ja que depèn de molts factors.
L’orientació professional el que fa és facilitar els recursos i estratègies per així ajudar als individus a prendre decisions en cada etapa de la seva vida. La figura de l’orientador professional facilita la presa de decisions meditada i amb responsabilitat i és una figura essencial dins l’àmbit de l’Orientació Acadèmica i Professional.
En el món educatiu sabem que és molt important portar a terme una intervenció directa, però a més a més cal una intervenció planificada, elaborada, contextualitzada i multifactorial, on hi conflueixen diversos elements.

El concepte d’orientació va lligat a un procés global en el que s’inclouen diferent elements.
En aquest cas partirem de l’enfocament interaccionista: segons Repetto (2002:198) està relacionat amb el caràcter ecològic - aquestes defensen que la major part de les variables de les conductes humanes s’expliquen per la interacció entre les variables personals i ambientals, sent, objecte de l’orientació no només el subjecte sinó també el seu context - de l’orientació derivat de la perspectiva interaccionista que assumeix la transacció entre les variables individuals i ambientals, físiques o socials, oferint una complexa explicació a les variacions de la conducta humana.
Aquesta teoria proporciona la base per a la intervenció dels orientadors alhora que es considera la més potent de les teories per explicar la variació entre la persona i la situació. L’ambient cultural desenvolupat per les persones i com es desenvolupen per la influència d’aquest ambient cultural i físic. I, com les persones i l’ambient interactuen constantment els uns amb els altres.


L’orientació acadèmica és un procés d’ajuda a l’estudiant per a què sigui capaç de resoldre els problemes que planteja la vida acadèmica i va dirigit a què l’estudiant, al llarg del seu recorregut formatiu, realitzi les eleccions acadèmiques d’acord amb els seus interessos, capacitats i la seva situació personal. És un procés d’ajuda per facilitar l’adaptació i el desenvolupament personal, dedicat a l’estudi del disseny, execució i avaluació dels programes d’intervenció dirigits al desenvolupament integral de la persona - Bisquerra (1998);
L’orientació professional és un procés continu de suport a les persones, amb l’objectiu de què elaborin i duguin a la pràctica el seu projecte personal i professional. En aquest procés, podran esbrinar quines són les seves aspiracions i les seves competències, mitjançant la informació i el consell sobre les realitats del món laboral, l’evolució del oficis i les professions del mercat laboral i de les realitatseconòmiques, com també de l’oferta de formació, fomentant la reflexió i l’actuació sobre aquestes realitats (Organitzacions Sindicals Europees - CES i patronals Europees- UNICE).


RAONS DE LA TRIA, INTERÈS I PROSPECTIVA: El motiu de la tria és que revisant una mica el POAP a principi de curs amb l’orientadora vam veure que hi ha molta intervenció sobre l’orientació acadèmica i professional cap al segon cicle d’ESO, i sobretot a 4t, però al primer cicle hi ha poca cosa.
El que hem valorat és que quan arriben a tercer i quart d’ESO, estan una mica desinformats sobre els passos a seguir tant acadèmicament, com professionalment, ja que a dia d’avui quan fas la tria d’assignatures per 3r i 4t, ja t’estàs decantant cap a una branca o cap a una altra, i per tant ja prens decisions sobre el teu futur més proper però ja també pensant a llarg plaç.
Es preveu que el projecte que portaré a terme sigui una millora real pel centre, i que tota la feina realitzada es porti a terme els següents cursos. Per tant és una millora aplicable, i que serà aplicada de forma continuada un cop acabat el projecte.

OBJECTIUS:
Els objectius que hem proposo assolir són els següents:
     Desenvolupar la capacitat de prendre decisions.
     Intervenció sobre orientació acadèmica i professional, sobretot, al primer cicle d’ESO.
     Que els infants de 1r  i 2n d’ESO arribin a 3r d’ESO amb més informació.
 Reconèixer els àmbits professionals actuals del mercat laboral i algunes de les professionals que més desconegudes per tota la població.


Hem proposo aquests objectius perquè, com ja he comentat abans, la intervenció està molt enfocada al segon cicle i considero que és molt important començar-la ja a 1r d’ESO per així arribar a tercer d’ESO amb més informació i idees.
El resultat final d’aquest procés serà la millora del POAP de l’escola, i conseqüentment, el PAT. I per tant, la millora del procés i la intervenció d’orientació educativa i professional de l’etapa de secundaria.


SUBJECTES: La intervenció que es portarà a terme afectarà a tota l’etapa d’ESO en general, però es plantejarà un intervenció més intensa durant el primer cicle. Per tant, es mantindrà l’activitat que es fa al segon cicle, i es plantejarà de nou la intervenció a 1r i 2n d’ESO.
Per tant, la intervenció psicopedagògica serà a tot l’alumnat d’ESO, i concretament a nivell d’aula, però també de centre i d’equip d’orientació, ja que és intervenció directa amb alumnes però millora del pla d’orientació acadèmica i professional del centre.
El lloc i/o la funció professional des del qual es fa la tasca d’assessorament és des del Departament d’Orientació, i, concretament, l’Orientadora d’ESO del centre escolar.
A les dimensions i variables d’anàlisi de la pràctica educativa rellevants per a les tasques d’intervenció psicopedagògica implicades en el projecte que portarem a terme són a l’orientació acadèmica i professional i les activitats que es faran són per conèixer, valorar i millorar aquesta acció educativa que es fa des del Departament d’Orientació i per part de l’Orientadora d’ESO.


BIBLIOGRAFIA

-      Guia del Pràcticum.
-      Material de Pràcticum: La pràctica psicopedagògica en educació formal (volum I).
-      Material de Pràcticum: La pràctica psicopedagògica en educació no formal (volum II).
-      Atenció del consultor de l’assignatura Pràcticum II de psicopedagogia.
-      Atenció de la tutora del centre de Pràctiques.














1 comentari:

  1. Em sembla una proposta de treball molt interessant, tot i que la meva intervenció esta centrada en l'etapa de maternal, crec que una de les grans problemàtiques amb les que es troben els joves es no saber que escolar ( la por a equivocar-se) i per tant la revisión del POAP al teu centre de ben segur que serà molt útil

    ResponElimina